Pengorbanan Siti Khadijah Semasa Hidup Menemani Rasulullah
Cari Berita

Advertisement

Pengorbanan Siti Khadijah Semasa Hidup Menemani Rasulullah

Duta Islam #07
Senin, 24 Juni 2019
Download Ngaji Gus Baha

Flashdisk Ebook Islami
Siti khadijah di mata rasulullah
Pengorbanan istri Rasulullah semasa hidup. Foto: istimewa
DutaIslam.Com - Dikisahkan, suatu hari ketika Rasulullah pulang dari berdakwah, Beliau masuk ke dalam rumah. Khadijah radhiyallahu ‘anha menyambut, dan hendak berdiri di depan pintu. Ketika Khadijah hendak berdiri, Rasulullah bersabda: "Wahai Khadijah tetaplah kamu ditempatmu". Ketika itu Khadijah sedang menyusui Fatimah yang masih bayi.

Saat itu seluruh kekayaan mereka telah habis. Seringkali tidak mempunyai makanan. Sehingga ketika Fatimah radhiyallahu ‘anha menyusu, bukan air susu yang keluar akan tetapi darah. Darahlah yang masuk dalam mulut Fatimah Radhiyallahu ‘anha.

Baca: Detik-detik Wafatnya Siti Khadijah, Istri Tercinta Rasulullah

Kemudian Beliau mengambil Fatimah radhiyallahu ‘anha dari gendongan istrinya (Khadijah radhiyallahu ‘anha ) lalu diletakkan di tempat tidur. Rasulullah yang lelah seusai pulang berdakwah dan menghadapi segala caci maki dan fitnah manusia itu lalu berbaring di pangkuan Khadijah.

Rasulullah tertidur. Ketika itulah Khadijah radhiyallahu ‘anha membelai kepala Rasulullah dengan penuh kelembutan dan kasih sayang. Tak terasa air mata Khadijah menetes di pipi Rasulullah. Beliau pun terjaga.

"Wahai Khadijah Mengapa engkau menangis? Adakah engkau menyesal bersuamikan aku, Muhammad" tanya Rasulullah dengan lembut.

Siti Khadijah di Mata Rasulullah


Dahulu engkau wanita bangsawan, engkau mulia, engkau hartawan. Namun hari ini engkau telah dihina orang. Semua orang telah menjauhi dirimu. Seluruh kekayaanmu habis. Adakah engkau menyesal wahai Khadijah bersuamikan aku, Muhammad?"
lanjut Rasulullah tak kuasa melihat istrinya menangis.

"Wahai suamiku. Wahai Nabi Allah. Bukan itu yang kutangiskan." jawab Khadijah.

"Dahulu aku memiliki kemuliaan. Kemuliaan itu telah aku serahkan untuk Allah dan Rasul-Nya. Dahulu aku adalah bangsawan. Kebangsawanan itu juga aku serahkan untuk Allah dan Rasul-Nya. Dahulu aku memiliki harta kekayaan. Seluruh kekayaan itupun telah aku serahkan untuk Allah dan Rasul-Nya.

Baca: Hukum Seorang Wanita Haid Masuk dalam Masjid

"Wahai Rasulullah. Sekarang aku tak punya apa-apa lagi. Tetapi engkau masih terus memperjuangkan agama ini. Wahai Rasulullah. Sekiranya nanti aku mati sedangkan perjuanganmu ini belum selesai, sekiranya engkau hendak menyebrangi sebuah lautan, sekiranya engkau hendak menyebarangi sungai namun engkau tidak memperoleh rakit pun atau pun jembatan.

"Maka galilah lubang kuburku, ambilah tulang belulangku. Jadikanlah sebagai jembatan untuk engkau menyebrangi sungai itu supaya engkau bisa berjumpa dengan manusia dan melanjutkan dakwahmu.

"Ingatkan mereka tentang kebesaran Allah. Ingatkan mereka kepada yang hak. Ajak mereka kepada Islam, wahai Rasulullah.

Sebuah pengorbanan istri tercinta Rasulullah dalam menemani Beliau hingga wafat. semua pengorbanan tidaklah mudah, namun kita bisa mengambil hikmah dari beliau Siti Khadijah radhiyallahu ‘anha. [dutaislam/ka]
Jual Kacamata Minus

close
Iklan Flashdisk Kitab 32 GB